De 9 meest gemaakte fouten in Linkedin

28/09/2009 at 09:52 21 reacties

Linkedin biedt zoveel mogelijkheden voor ondernemers en zelfstandigen!

Linkedin, de zakelijke netwerksite

Linkedin, de zakelijke netwerksite

Om je snel op weg te helpen heb ik een opsomming gemaakt van de meest gemaakte fouten in Linkedin. Om een maximaal effect van je Linkedin profiel te hebben is het zaak dat profiel zorgvuldig en uitgebreid in te vullen.

Wat zijn de meest gemaakte fouten?

  1. Dubbele accountnumber-2
    Soms staan mensen 2x of zelfs 3x op Linkedin. Dit is verwarrend voor de persoon die je zoekt.  Verwijder de niet actieve profielen en ga door met 1 goed profiel. Hoe? Kijk hier: https://jeanetbathoorn.wordpress.com/2009/07/28/linkedin-dubbele-account-verwijderen/
  2. Homepage niet lezen
    Je netwerk is belangrijk. Wil je weten wat er speelt bij je contacten, lees dan elke dag je homepage even uit en stuur korte berichten naar je connecties als je veranderingen ziet.
    Lees meer: https://jeanetbathoorn.wordpress.com/2009/09/07/houd-je-netwerk-warm-lees-je-homepage-in-linkedin/
  3. Owner of heb je een echt vak?
    craftmanAls je gevonden wilt worden, denk dan vooral concreet. In veel profielen zie ik bij functie het woord “Owner” staan. Dat zegt mij niets.
    Omschrijf je vak, waar kan ik je voor inhuren, waar ben je goed in. Zet dat expres zo in je profiel!
  4. Websites
    Vul websites in, het liefst 3. Heb je een eigen website, vermeld die, maar ook websites van een vakvereniging of bv van je vrijwilligerswerk of een site van een onderwerp waar je betrokkenheid bij hebt. Kies bij het invullen van websites NIET voor My Website of My Company. Dit is te nietszeggend. Kies “Other” en vul in het vrije tekstveld in waar de website over gaat.
  5. Alleen laatste werkervaring ingevuldshelly_southpark_photog
    Vul je volledige werkervaring in. Je weet immers niet hoe je netwerk uit het verleden zich heeft ontwikkeld en je nu wellicht aan nieuwe opdrachten kan helpen.
  6. Niet alle scholen & cursussen ingevuld
    Vul ook hier (vanaf de middelbare school) alles in. Vul het aan met vakgerichte cursussen. Hoe jij je ontwikkelt, zegt iets over jou!
  7. Vakantiekiekje
    Zorg dat je een goede, professionele foto op je profiel zet. Ik heb een sterke voorkeur voor foto’s waarbij het gezicht goed te zien is. De bedoeling van deze foto is herkenning als je elkaar wel in het echt gaat zien.
  8. Linkedin slechts als digitaal cv beschouwen
    Linkedin is veel meer dan je CV. Je kunt er meer informatie in kwijt, het wordt bekeken door zoekmachines en door bv Groups kun je je profileren. Voeg een powerpoint presentatie aan je profiel en men weet waar je bedrijf voor staat. Onderscheid je daarin!
  9. lazy menNiet bijhouden van het profiel
    OK, alles ingevuld? Dan niet achterover leunen, maar blijf actief in Linkedin. Reageer op discussies, stel vragen, deel artikelen, promoot events, etc.
    Houd je profiel bij en je netwerk warm!

SUCCES!

Entry filed under: Netwerken, Personal branding, Training. Tags: , , , , .

Zaak en Vrouw Utrecht, enorm succes! Netwerken met Linkedin – artikel in Publiek Domein

21 reacties Add your own

  • 1. Ellen Kooistra  |  28/09/2009 om 10:09

    Geweldig Jeanet,

    Ik heb geen owner meer maar werk hard en heb mijn dubbele account eindelijk weg kunnen krijgen.
    Wat zouden we toch zonder jou moeten!

    Hartelijke groet,
    Mijn Oplossing!
    Ellen Kooistra

    Beantwoorden
  • 2. Anne de Haan  |  28/09/2009 om 10:26

    Leuk artikel Jeanet! Ik heb alleen zelf heel veel verschillende dingen gedaan in mijn leven en daarom dus alleen de werkervaring ingevuld van de laatste jaren die relevant is voor mijn huidige bedrijf.

    Groetjes Anne

    Beantwoorden
  • 3. Wouter Beers  |  28/09/2009 om 11:04

    Jeanet,

    Bedankt voor de tips. Gelukkig doe ik, bijna, alles “goed”!

    Groet,

    Wouter

    Beantwoorden
  • 4. marcdekkers  |  28/09/2009 om 13:14

    Bedankt voor je tips. Ben op dit moment het boekje Hoe linkedin nu ECHT gebruiken van Jan Vermeiren aan het lezen.

    Mvgr.
    Marc Dekkers
    Comee

    Beantwoorden
  • 5. Suzanne Meijles  |  28/09/2009 om 14:40

    Leuk en nuttig artikel, Jeanet! Mag ik nog iets toevoegen?

    Ten eerste valt mij op dat sommige mensen hun Linkedin-summary en specialties invullen in het Engels. Terwijl ze zich alleen op de Nederlandse markt richten. Misschien komt dat door de Engelse kopjes? Mijn advies is: schrijf gewoon in het Nederlands als je in Nederland werkt.

    Daarnaast is de inhoud van die ‘summary’ en ‘specialities’ een opsomming van woorden waarvan het onderling verband niet altijd duidelijk is. Ik daag mensen uit om hun profiel zo in te vullen dat iedereen direct begrijpt wat je doet, voor wie en wat dat oplevert.

    Ik weet niet of je mijn punten echte fouten zou kunnen noemen, maar misschien vullen ze jouw punten wel aan.

    Een hartelijke groet,
    Suzanne Meijles
    ProTaal
    leert zelfstandigen zélf teksten te schrijven waarmee ze meer klanten krijgen

    Beantwoorden
    • 6. Jeanet Bathoorn  |  28/09/2009 om 21:07

      Dag Suzanne,

      Volledig mee eens. Het Linkedin profiel mag volledig in het Nederlands als je voor de nederlandse markt werkt. De ‘luie’ zoeker zoekt ook eerst in het Nederlands..

      Tip voor de summary:
      omschrijf daarin duidelijk welk probleem jij van de ander kunt oplossen.

      Specialties:
      herhaal nogmaals je eigen tags, je wordt beter gevonden.

      Beantwoorden
  • 7. Martijn Betgem  |  28/09/2009 om 20:45

    Leuk! Toch apart dat je door deze blog 400 bezoekers trekt. Alhoewel? Lange leve WordPress!

    Beantwoorden
  • 8. Jaap Dercksen  |  29/09/2009 om 13:00

    Dag Jeannet,
    als beginner op LinkedIn fijn om tips te krijgen. Ook je nieuwsbrief is informatief, prettig en ontspannen.
    Succes.
    Jaap Dercksen
    http://www.holandaluz.nl
    06 22761143

    Beantwoorden
  • 10. Jolanda Pikkaart  |  29/09/2009 om 13:31

    Heel duidelijk weer voor beginners. Ik krijg ook opdrachten uit LinkedIn. En help ook anderen door kennis te verspreiden

    Beantwoorden
    • 11. Jeanet Bathoorn  |  29/09/2009 om 14:36

      Dank Jolanda! Jij doet ook erg je best om je profiel zo optimaal mogelijk te krijgen en dat gaat zich terug betalen.

      Groeten, Jeanet

      Beantwoorden
  • 12. trea scholten  |  01/10/2009 om 06:54

    Wat een heerlijk heldere taal. Geen woord teveel, duidelijk en to the point. Ik heb straks een seminar, maar ga morgen direct een aantal Linkedin zaken aanpassen.

    Misschien nog een tip voor anderen: geef eens een aanbeveling op LInkedin als cadeautje. Bijvoorbeeld omdat iemand jarig is of omdat ‘ie van baan veranderd. Ik merk dat dit erg gewaardeerd wordt.

    Beantwoorden
    • 13. Jeanet Bathoorn  |  01/10/2009 om 10:19

      Dag Trea,

      Dank voor je reactie en zeker een goede tip! Beveel anderen aan.

      Groeten, Jeanet

      Beantwoorden
  • 14. Sabine Flake  |  01/10/2009 om 11:30

    Wat ben ik blij met je tips, je hebt me echt enthousiast gemaakt over linkedin, al op de pitstop. Kun je me ook nog vertellen hoe ik dat stomme comma weg krijg als ik een regel niet in wil vullen bij education bijv.? Al mijn trucs werken met delete enz. werken niet …
    Alvast bedankt en ik houd je in de gaten🙂
    Sabine

    Beantwoorden
    • 15. Jeanet Bathoorn  |  01/10/2009 om 11:43

      Dag Sabine,

      Ik moet even meekijken om te weten wat je precies bedoelt. Wil je me even bellen? En wil je de nieuwsbrief ook ontvangen? Laat het me weten.

      Groeten, Jeanet

      Beantwoorden
  • 16. Leon Keemer  |  04/10/2009 om 12:19

    Hoi Jeanet,

    Goede tips! Ik kan iedereen ook het boek van Jan Vermeiren aanbevelen: ‘Hoe LinkedIn nu echt gebruiken’. Dit gaat met name in op de vraag, ik heb een account en een paar connecties, en nu? Een light versie is hier te downloaden http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com/nl-home.html

    groet,
    Léon

    Beantwoorden
  • 17. hanneke  |  07/01/2010 om 08:45

    Klinkt goed, ga ik wat meer doen. Alleen 1 vraag: hoe vul je dan cursussen in? Die doe je niet van jaar naar jaar, dus dan kun je die haast niet bij opleidingen invullen toch?

    Beantwoorden
    • 18. Jeanet Bathoorn  |  07/01/2010 om 13:50

      Mijn advies is om relevante vakopleidingen, cursussen e.d. wel bij Education in te vullen. Helaas kun je de volgorde alleen manipuleren door jaartallen.

      Beantwoorden
  • […] Jeanet, bedankt! […]

    Beantwoorden
  • 20. Patrick  |  23/07/2010 om 05:56

    Hallo Jeanet,

    Mag ik nog een kleine toevoeging doen op de tips ?
    Het betreft je profiel aanmaken:
    Wil je je breder profieleren, maak dan naast je profiel in het Nederlands ook een in het Engels of een andere taal aan.
    Als je bezig bent in Groups met het beantwoorden van vragen of zelf vragen stelt, dan werkt dit in je voordeel.

    Met vriendelijke groet,

    Patrick

    Beantwoorden
  • 21. Saira  |  15/02/2012 om 07:42

    Supergoede blog! En inderdaad nog steeds actueel! Wat ik trouwens ook een echte don’t vind voor een LinkedIn-profielfoto: een foto gebruiken die gemaakt is tijdens het uitgaan. En dan helemaal waar de arm of schouder van een ander nog half op te zien is (lees slecht afgeknipt) Je kent ze wel. (;

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Volg me op Twitter

Meest recente berichten

RSS Onbekende RSS-invoer

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

